Vad jag tar för kosttillskott

Anledningen till att jag tar kosttillskott är för att det kan vara svårt att se till att få i sig tillräckligt av alla vitaminer från den dagliga kosten. Framför allt som vegetarian. Här nedan kommer jag rada upp lite kortfattat vilka kosttillskott jag tar dagligen och lite om vad de är viktiga för.
Omega 3 + E-vitamin 2000 mg: Omega 3 hör till gruppen essentiella fettsyror vilket innebär att de inte produceras naturligt i kroppen utan måste tillföras. Omega 3 finns enbart i fet fisk, dvs. lax, sill, makrill och strömming och alltså inte i växtriket eller i vit fisk. Många tror att Omega 3 och Omega 6 är samma sak vilket inte stämmer. Omega 6 kommer däremot från växtriket och skall hållas i ballans med Omega 3. Så strunta inte i att äta fet fisk eller ta tillskott i form av tabletter bara för att du äter "Becel Omega3Plus" på mackan (Becel innehåller i själva verket enbart Omega 6) vilket för övrigt är rent vansinne om du visste hur margarinprocessen går till. Riktigt smör ska det vara, vilket egentligen inte alls hörde till saken men nu råkade jag rusa iväg lite.


D-vitamin Forte 5000 IU: D-vitamin bildas naturligt i huden när du vistas i solen. Problemet för oss som är bosatta i Sverige är att solen bara är stark nog mitt på dagen under sommartid vilket resulterar i att vi lätt får brist på D-vitamin, framförallt om du underviker solen eller är mörkhyad (en mörkhyads hus är anpassad för en mycket högre dos D-vitamin än en vithyad). Forskning talar för att brist på D-vitamin kan ha en stor roll i sjukdomar som infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, vinter- och vårdepressioner. Dagsbehovet av D-vitamin är för vuxna 2000-4000 E/dagen, för barn 1000 E/dagen.


Multivitamin (Vitamin A, Vitamin D, Vitamin E, Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B5, vitamin B12): Multivitamin är bra att komplettera med för att vara säker på att få i sig dagsbehovet av samtliga vitaminer som är nödvändiga för oss. Man ska dock undvika att överdosera vitaminer över huvud taget eftersom överskottet bara följer med urinet ut, dvs. rent slöseri.
Zink 30 mg: Är ett livsviktigt mineral som är bla. bra för immunförsvaret och ämnesomsättningen.
Magnesium 250 mg (jag brukar ta 500 mg dvs 2 tabletter): Magnesium behövs för nerv- och muskelfunktionerna, hjärtat, hjärnan och skelettet, samt för ett stort antal av de enzymer som behövs för cellernas funktion. Nödvändigt för proteinsyntes och kalciumomsättning.Det spelar också en viktig roll för all vävnadstillväxt och är därför extra viktigt för gravida kvinnor och sportande. Även stressade personer har ökat magnesiumbehov. Verkar dessutom ha effekt mot RLS (restless legs syndrom) som jag har emellanåt.




Vilka tider jag tar tillskotten:



Morgon tillsammans med frukost: Omega 3, D-vitamin och multivitamin.
Kväll mellan middag och nattsömn: Magnesium och Zink.
Jag beställer från: http://www.shopping4net.se/
OBS! Ber om ursäkt över att vissa stycken är ihopskrivna. Verkar vara stora fel med redigeringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0